در طراحی دکوراسیون داخلی یک دفتر کار، مبلمان اداری، نقش بسیار مهمی ایفا میکنند. در انتخاب این مبلمان، عوامل مختلفی مانند نوع دفتر، حجم و زمینه کاری، فرهنگ سازمانی و افرادی که از مبلمان استفاده میکنند، نقش مهمی دارند. در ابتدا مهم است که انواع مبلمان اداری را بشناسیم. در این مقاله، ضمن بررسی این موضوع به معرفی نکاتی مهم در انتخاب مبلمان، برای طراحی دکوراسیون محل کار پرداختهایم. اگر بهتازگی دفتر کاری افتتاح کردهاید یا به هر دلیلی قصد تغییر دکوراسیون داخلی محل کار خود را دارید، این مقاله برای شما مفید خواهد بود.
انواع مبلمان در محیط کار
در هر محیط کاری چهار نوع مبلمان ازنظر کاربردی وجود دارند که در اینجا آنها را معرفی میکنیم.
میز کارمندان و مدیریت
همه افراد در یک محیط اداری به میز نیاز دارند. برای انتخاب میز طراحی دکوراسیون داخلی محل کار، سؤال مهم این است که در مورد چه اتاقی صحبت میکنید. میز اتاق کارمندان با میز دفتر مدیر، مسلماً متفاوت است. میز اتاق کارمندان احتمالاً کشوهای بیشتری دارد و ابعاد آن متناسب با میزان کار کارمند، میتواند حتی از ابعاد میز مدیر، بزرگتر باشد.
میز اتاق جلسات و کنفرانس
تقریباً تمامی دفاتر اداری، اتاقی را به اتاق جلسه در طراحی دکوراسیون داخلی خود اختصاص میدهند. در دفاتر کوچک، این اتاق میتواند با اتاق مدیریت ادغام شود. اندازه میز اتاق جلسات به تعداد نفرات کارمندان بستگی دارد. شکل میز نیز به فرهنگ سازمانی آن دفتر گره خورده است. در دفاتری که افراد از شیوههای مدیریتی و تعاملی صمیمانه و مبتنی بر مشارکت، استفاده میکنند، شکل میز معمولاً گرد یا مربع است. در محیطهای کاری رسمیتر، معمولاً از یک میز مستطیل در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق جلسه استفاده میشود.
صندلی
بسیار واضح است که کیفیت صندلی تا چه اندازه در یک محیط اداری مهم است. نوع صندلی هم هویت فضای موردنظر را در طراحی دکوراسیون داخلی مشخص میکند و بهنوعی باعث تفکیک فضاها میشود. فرم و شکل صندلی نیز به نوع استفاده از آن بستگی دارد. صندلی کارمندی که مدام پشت میز کارش مشغول کار کردن با کامپیوتر است با صندلی کارمندی که باید مدام در رفتوآمد بین اتاقها باشد، متفاوت است. شکل و ظاهر صندلی مدیر ازنظر روانشناختی، مهم است و شخصیت و نوع مدیریت وی را مشخص میکند.
مبلمان بخش انتظار
این بخش از طراحی دکوراسیون داخلی محیط کار، معرف کسب وکار شما به دیگران است. مبلمان بخش انتظار، برای نشستن مراجعهکنندگان از قبیل مشتریان، کارجویان و یا همکارانتان است. ظاهر این بخش، پیامهای مهمی را درباره کسبوکار شما به ذهن افراد میفرستد. در برخی از ادارات که مراجعین زیادی دارند، این بخش مساحت قابلتوجهی از کل مساحت دفتر کار را به خود اختصاص میدهد.
هفت نکته مهم هنگام انتخاب مبلمان اداری
حال که با انواع مبلمان در طراحی دکوراسیون داخلی یک دفتر کار آشنا شدیم، میتوانیم، نکات اصلی هنگام خرید آن را بررسی میکنیم.
طراحی مبلمان
طراحی مبلمان اداری یک دفتر کار، بیشترین تأثیر را در دکوراسیون داخلی آن دارد. در انتخاب از بین طرحهای مختلف مبلمان اداری، سه نکته اساسی زیر را در نظر داشته باشید:
دوام
هر مبلمان زیبایی که با سبک طراحی دکوراسیون داخلی محیط کاری شما سازگار است، لزوماً گزینه مناسبی برای انتخاب کردن نیست. مبلمان اداری باید با توجه به استهلاک بالایش، دوام بالایی هم داشته باشد. جنس چهارچوب، روکش، مقاومت در برابر خراش، ضربه و آب از مهمترین عواملی هستند که در انتخاب مبلمان اداری باید به آنها توجه کرد. همچنین بهتر است، هم صندلی و هم میزها تحمل وزن بالایی داشته باشند. اگر در دفتر کار شما، احتمال آتشسوزی وجود دارد، بهتر است از مبلمان ضد اشتعال در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده نمایید.
فضا
بیشتر دفاتر اداری یا کوچک هستند یا بهمرورزمان، نسبت حجم کسبوکار، کوچک میشوند. در طراحی دکوراسیون داخلی، صرفهجویی در فضا یک بحث بسیار مهم است. در انتخاب مبلمان اداری، باید حداکثر صرفهجویی در فضا را مدنظر داشته باشید. مثلاً، میتوانید بهجای خرید میزهای بزرگ، میزهای کوچکتر ولی با تعداد کشوی بیشتر خریداری نمایید.
راحتی و ارگونومی
برای اینکه خود و کارمندانتان، بیشترین بازدهی را هنگام کار داشته باشید، باید ارگونومی را در مبلمان خود در نظر بگیرید. یکی از اهداف موردنظر در طراحی دکوراسیون داخلی یک محیط کاری، فراهم کردن حداکثر راحتی برای افراد، هنگام کار کردن است. صندلیها و میزهای ارگونومیک طراحی خاصی دارند که از بدن، بهخصوص دست و کمر در برابر فشارهای وارده محافظت میکنند. یک ست مبلمان حرفهای اداری، قابلیت تنظیم در زوایا و حالات مختلف را دارد که با نوع کار و فیزیک بدنی افراد مختلف، سازگار میشود.
راحتی در نظافت
مبلمان اداری خیلی زود کثیف میشود. در انتخاب جنس مبلمان اداری برای طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار خود، باید سهولت نظافت آن را در نظر داشته باشید. همچنین، دوخت و درزهای مبلمان باید بهگونهای باشد که کمتر، امکان تجمع آشغال در آنها وجود داشته باشد. به همین دلیل، سادگی در ساخت و دوخت یکی از اصول انتخاب مبلمان در طراحی داخلی یک دفتر کار است.
وزن
وزن مبلمان در طراحی دکوراسیون داخلی محیط کار، بستگی کاملی به نوع استفاده از مبلمان دارد. در اتاق جلسات، دفتر مدیر یا اتاق انتظار، بهتر است از مبلمان سنگین استفاده شود. بهاینترتیب، جابجایی ناخواسته آنها موجب بههمریختگی فضای دکوراسیون داخلی، نخواهد شد. برای کارمندان نیز بهتر است، نوع کار کارمند، مدنظر قرار بگیرد. اگر او نیاز دارد که مدام از جایش بلند شود، بهتر است از صندلی سبکتری هم استفاده نماید.
رنگ مبلمان
در نظر داشته باشید که رنگ مبلمان محل کار شما، تأثیر مستقیمی بر روحیه کارمندان و مراجعین تان خواهد داشت. در انتخاب رنگ مبلمان برای طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار به موارد زیر دقت داشته باشید.
خلاصه ای از انتخاب مبلمان برای طراحی دکوراسیون داخلی محیط کار
مبلمان یکی از عناصر تعیینکننده در طراحی دکوراسیون داخلی محیط کار است. انواع میز و صندلی در اتاق کارمندان، مدیریت و محیطهای مشترک، اجزاء مبلمان اداری هستند. انتخاب مبلمان برای طراحی دکوراسیون داخلی یک دفتر کار، با توجه ماهیت کسبوکار، فرهنگ سازمانی و سبک طراحی داخلی انجام میشود. ظاهر مبلمان، دوام، فضا، ارگونومی، سهولت در نظافت، وزن و رنگ از عواملی هستند که در انتخاب مبلمان برای محیط کار، باید به آنها توجه کرد.