شستشوی نما اقدامی است در جهت حفظ زیبایی و سلامتی نمای ساختمان. این عملیات، باید بهصورت دورهای و با استفاده از مواد مناسب انجام شود که بیشترین بازدهی از آن دریافت شود. هنگامی صحبت از ساختمانهای تجاری و فروشگاهها به میان میآید، اهمیت زیبایی نما دوچندان میشود. یک نمای زیبا، درواقع برای چنین مکان هایی، حکم تبلیغات را دارد.در این مقاله، دلایل اهمیت بیشتر نماشویی برای ساختمانهای تجاری و فروشگاهها را بررسی میکنیم. درصورتیکه مالک یا مستاجر یک ساختمان تجاری یا فروشگاه هستید، مطالعه این مقاله میتواند، شما را از نکتهای ظریف اما ساده در کسب موفقیت بیشتر، آگاه نماید.
دلایل عمومی اهمیت شستشوی نما
بهطورکلی، شستشوی نما اقدامی است که درنتیجه آن، نمای ساختمان تمیز و بسیار درخشانتر از گذشته میشود. با وجود آلودگی های مختلف هوا مانند ریزگرد و دود خودروها، بارانهای اسیدی و نفوذ حشرات و پرندگان ریزودرشت به قسمتهای مختلف نما، این بخش از ساختمان، پس از مدتی، دچار فرسودگی و آسیب خواهد شد. آسیبهای واردشده میتوانند، رنگ نما یا حتی بخشهایی از خود آن را تخریب کنند. در صورت عدم توجه به چنین موضوعی، ممکن است عوامل مخرب و آثار آنها وارد ساختمان نیز بشوند. شستشوی نما میتواند، بسیاری از عوامل آلاینده و مخرب را پیش از آنکه آسیبی جدی به ساختمان و نمای آن بزنند، از میان بردارد. همچنین، با انجام بهموقع نماشویی ساختمان، میتوان از ایرادات ریزودرشت به وجود آمده در نما یا حتی قسمتهای داخلی دیوارهای آن، مطلع شد. با انجام اقدامات تعمیری ساده و برطرف کردن این ایرادات از هزینههای گزاف در آینده، پیشگیری میشود.
چرا شستشوی نما برای فروشگاه ها حیاتی تر است؟
موارد گفتهشده در بخش قبل، برای تمامی ساختمانها ازجمله ساختمانهای تجاری و فروشگاهی، صادق هستند. بااینحال، مواردی که در این بخش مطرح میشوند، بیان میکنند که شستشوی نما، چه نقش ویژهای در هزینهها و رونق کسبوکار یک فروشگاه، بازی میکند. به همین دلیل است که بسیاری از مجتمعهای تجاری، در سال دو بار یا بیشتر، اقدام به نماشویی میکنند.
جذب مشتریان بیشتر
نمای یک فروشگاه، اولین بخش از آن است که به نظر رهگذران و افراد بیرون از فروشگاه میرسد. یک نمای آراسته و تمیز، جذابیت بسیار بیشتری برای افراد ایجاد کرده و آنان را ترغیب به ورود به فروشگاه میکند. در مقابل، یک نمای کثیف و آلوده، اثر بازدارنده داشته و نرخ ورود مشتریان به فروشگاه را کاهش میدهد.
جلوه بهتر ویترین
صاحبان فروشگاه، هزینههای هنگفتی برای دکور و ویترین جلوی فروشگاه خود میپردازند. مسلما انتظار آنها این است که ویترینشان بهخوبی دیده شود و برای مشتری، جذابیت ایجاد کند. شستشوی نما سبب میشود که ویترین یک فروشگاه در شفافترین و بهترین حالت خود در چشم مشتری، ظاهر شود. این موضوع بهخصوص برای نماهای شیشهای، اهمیت بیشتری مییابد. این مسئله در خصوص عوامل بصری، مانند نام فروشگاه یا برند، لوگو و حتی شماره تماس فروشگاه، اهمیت بیشتری پیدا میکند. این عوامل، شناسنامه فروشگاه هستند و عدم توجه به وضعیت ظاهری آنها به معنی عدم اهمیت صاحب فروشگاه به تصویر خود در اذهان عمومی است. نقطهضعفی که میتواند به عدم اطمینان مشتریان نیز منجر شود.
تجربه بهتر مشتری
یکی از فاکتورهای بسیار مهم که معمولا در نظرسنجی از مشتریان مطرح میشود، تجربه مشتری است. تمیزی و زیبایی بصری فروشگاه، ازجمله نمای آن، بر تجربه مشتری از آن فروشگاه، اثر مثبت میگذارد. عاملی که درنهایت، باعث خرید بیشتر و آسانتر و بازگشت مشتری میشود. بهاینترتیب، میتوان گفت که شستشوی نما ، باعث وفاداری بیشتر مشتریان نیز میشود.
آلوده شدن بیشتر نمای فروشگاه ها
چندین عامل هستند که باعث میشوند، نمای فروشگاهها و مجتمعهای تجاری، بیش از ساختمانهای مسکونی معمولی، آلوده شوند. اولین دلیل، این است که آنها بیشتر در معرض دود خودروها و عوامل آلاینده، قرار دارند. فروشگاهها معمولا در خیابانها و یا مراکز شهر واقع شدهاند. مناطقی که آلودگی هوا قطعا نسبت به کوچههای خلوت با ساختمانهای مسکونی، بیشتر است. به همین دلیل، مهم است که شستشوی نما در فروشگاهها با کیفیت بهتر و در زمان مقرر، انجام شود. علاوه بر این، نمای بسیاری فروشگاهها، شیشهای است. متریالی که کمترین آلودگی، مانند قطرات باران و فضولات پرندگان، بهراحتی روی آن دیده میشود. این مسئله حتی نمای ویترین از داخل فروشگاه را هم خراب کرده و بر ذهنیت افراد در حال خرید نیز اثر منفی میگذارد.
هزینه بیشتر تعمیرات برای واحدهای تجاری
در یک واحد تجاری، همه هزینهها افزایش مییابد. آنچه نمای یک ساختمان تجاری یا فروشگاهی را گرانتر میکند، متریال مورداستفاده است. فروشگاهها، بهمنظور برجستهسازی خودشان از دیگران و بهتر بگوییم، برندسازی، از متریال خاصتری در ساخت نما و ویترین، استفاده میکنند که تعمیر و تعویض آنها نیز گرانتر است. شستشوی نما میتواند، طول عمر نما و ویترین هر فروشگاهی را افزایش دهد. علاوه بر این، درصورتیکه عدم توجه به وضعیت نما، سبب آسیب به رنگ، بخشهای داخلی دیوار و یا داخل فروشگاه شود، فرآیند تعمیرات باعث تعطیلی یا اخلال در روند کسبوکار میشود. اتفاقی که خود، یک هزینه هنگفت محسوب میشود. در بسیاری از موارد نیز تغییر نما منوط به کسب مجوزهای قانونی است که فرآیند پردردسر و هزینهبرداری است. بهاینترتیب، شستشوی نما در کاهش هزینهها و بهتر بگوییم خسارتهای غیرقابلپیشبینی برای فروشگاه نیز بسیار حائز اهمیت است.
روحیه بهتر کارکنان
شستشوی نما برای کارکنان فروشگاه، ایجاد انگیزه و روحیه میکند. هرچه محیط کار افراد، جذابتر و مطبوعتر باشد، انگیزه آنان برای حضور موثر در آنجا نیز بیشتر خواهد شد. هر روز صبح مشاهده یک نمای زیبا و تمیز به کارمندان و فروشندگان فروشگاه، انرژی مثبت و نشاط تزریق کرده و باعث میشود از کار کردن در چنین محلی، احساس رضایت بکنند. همانطور که میدانید، فروشندگان یک فروشگاه، نوک پیکان فروش آن محسوب میشوند. بازدهی بالای آنها، تاثیر مستقیم بر سود بیشتر و توسعه فروشگاه، دارد. شستشوی نما ، روحیه فروشندگان را برای برقراری رابطه سازنده با مشتریان بیشتر کرده و از این طریق، بر درآمد کلی فروشگاه نیز موثر است. از سوی دیگر، عدم توجه مالک برند یا فروشگاه به نمای ساختمان خود، مجوزی برای بینظمی کارکنان و سستی آنها در کار است. اتفاقی که پس از چندی، خود را در بروز بینظمی در داخل فروشگاه، فروش کمتر و رفتار نهچندان حرفهای فروشندگان با مشتریان نشان میدهد.
شستشوی نما در فروشگاه در یک نگاه
یک فروشگاه در هراندازه و صنفی که باشد؛ نیاز به نمایی زیبا، تمیز و موجه دارد. عدم توجه به وضعیت نما؛ تاثیر مستقیم بر فروش، جذب و حفظ مشتری دارد. علاوه بر این؛ عدم شستشوی نما به صورت منظم، میتواند، سبب وارد شدن خسارتهایی به فروشگاه شود که بهمراتب از خسارتهای مشابه در ساختمانهای مسکونی، سنگینتر هستند. با توجه به اینکه فروشگاهها عمدتا در مناطق پررفتوآمدتری نسبت به ساختمانهای مسکونی قرار دارند، نمای آنها با سرعت بیشتری هم آلوده میشود. این مسئله در کنار جنس نما، باعث میشود که عملیات شستشوی نما برای فروشگاههای تجاری، حداقل دو بار در سال، ضروری به نظر برسد. این اقدام، سبب جلوگیری از تخریب نما، برندسازی بهتر و روحیه بهتر کارکنان فروشگاه نیز خواهد شد.